Figurka wśród ruin – krok po kroku | www.Figus.pl - figurki do sklejania
Figurka wśród ruin – krok po kroku

Figurka wśród ruin – krok po kroku

Figurki przedstawiające żołnierzy w ich naturalnym środowisku siłą rzeczy często będą umieszczane na podstawce z ruinami. Samo wykonanie ruin i ich pomalowanie nie są takie trudne. W tym poradniku modelarskim pokaże krok po kroku jak wykonałem podstawkę z ruinami do żołnierza polskiego z kampanii 1939 roku. Figurka to Adalbertus 35001, wykonana ponad 7 lat temu. Podstawka – ToRo Model 35A01 (już nie produkowana). Do malowania użyłem zestawów LifecolorMS07 i MS08 Debris and Rubble ½. Do wykonania rdzy – zestawem Scenic Rust firmy Deluxe Materials.

 Warszawa 1939Ruiny na dioramie i w oryginale

Przy doborze kolorów posiłkowałem się kolorowymi zdjęciami Juliena Bryana z oblężenia Warszawy w 1939 roku. Wbrew częstemu wyobrażeniu modelarzy, ruiny nie maja koloru ceglastego, a zwłaszcza ceglastego pyłu. Tym co ulega największemu rozdrobnieniu jest tynk i zaprawa wapienna. Pył i gruz wapienny pokrywa większość powierzchni ruin. Cegły, często nie naruszone, wystają jak rodzynki w cieście z rumowiska. Do malowania ruin świetnie nadają się zestawy Debris and Rubble Lifecolora oraz pigmenty. Użyteczna są także preparaty z AK-Interactive oraz  Scenic Rust  z firmy Deluxe Materials. Nie trzeba użyć ich wszystkich, ale dobrać to co najlepiej posłuży do realizacji celu.

 

 Zestawy farb do gruzu Lifecolor

MS07 Debris and Rubble 1 – North Europe Village
Debris and Rubble 1 - North Europe

UA737 Worn Brick

UA738  Deposited Dust

UA739 Broken Plaster

.

MS08 Debris and Rubble 2 -Southern European Village

UA740 Old Tile

UA741 Stone Wall

UA741 Lime Mortar

 

Podstawka figurki – malowanie

wizja podstawki figurki

Podstawka żywiczna ToRo Model została sklejona i osadzona na postumencie drewnianym Alfa Model. Parkan został zlutowany z mosiężnych kątowników i rurek Albion Alloys.

 podstawka figurki wycieniowanapodstawka figurki wycieniowana aerografem

Najpierw pocieniowałem ja czarnym kolorem przy pomocy aerografu.

podstawka figurki pokryta czarnym washem

Po zagruntowaniu pokryłem ją warstwą Tensocromu Smoke – dla zacieniowania wszelkich zagłębień. Możesz użyć AK-Interactive, olei lub inków.

 pomalowane kolory bazowe podstawki

Potem pomalowałem aerografem: cegły na kolor pomarańczowy i tynk na jasnoniebieski. Będzie to baza kolorystyczna podkreślająca odrębność tych tworzyw, nawet po mocniejszym brudzeniu całości. Maskowanie podczas malowania zapewnił bardzo prosty środek – folia aluminiowa otulająca cegły.

cieniowanie tynku na mokro

Tynk cieniowałem farbami z zestawów Derbis and Rubble z oferty Lifecolor. Krople i smugi farby rozprowadzałem metodą mokro  na mokro przy pomocy pędzla i wody.

 pomalowanie nposzczególne cegły podstawki

Innymi odcieniami z zestawów Derbis and Rubble z Lifecolor pomalowałem cegły. Dodatkowo użyłem matowej umbry i pomarańczowego. Chodziło o dosyć mocne zróżnicowanie kolorów, tak jak to widać na wielu ceglanych murkach. Gruzowisko pokryłem kolorem Deposited Dust z pierwszego z wymienionych zestawów.

malowanie kostek bruku

Podobnie, a nawet ostrzej zróżnicowałem kostki brukowe. Maja one być mocno przykurzone, więc taki kontrast zapewnia subtelne różnice na końcu. Równolegle pokryłem cegły washem z rozcieńczonego fioletu LC 28, błyszczącej surowej sjeny LC 66 i brązowego Tensocromu TSC 211. Połączyło to kolorystycznie cegły, zachowując przy tym ich ceglasty kolor i żywą barwę. Fiolet jest bardzo przydatnym kolorem. Bardzo lekki wash w tym kolorze potrafi ożywić np. zszarzałą zbytnim wycieniowaniem twarz figurki.

pylenie aerografem

Bruk pokryłem przy pomocy aerografu ziemistym Lifecolorem.

wykańcznie bruku i wash na cegłach

Nadmiar farby szybko wytarłem „wacikiem”. Dodałem jeszcze więcej fioletowego washa na cegły.

 malowanie zaprawy wapiennej

Kolejnym kolorem z zestawów Derbis and Rubble pomalowałem zaprawę wapienna między cegłami. Mokrą jeszcze farbę wycierałem zwilżonym palcem, utrzymując zaprawę „na miejscu”. Możesz użyć tu np.: kurzu AK-Interactive, Humbrola lub nawet farby olejnej artystycznej i wytrzeć jej nadmiar pędzlem zwilżonym w rozcieńczalniku. Podstawka już zaczyna wyglądać naturalnie…

podstawka pokryta AK-Interactive

Kilkoma odcieniami AK-Interactive pokryłem bruk…

posypanie bruku pigmentami

…i posypałem mokra farbę różnymi pigmentami…

polerowanie bruku

…kilka ruchów pędzlem i bruk jest gotowy.

 

Rdza ze Scenic Rust

Po co potrzebna mi była rdza ze Scenic Rust? Na ruinach obok gruzu znaleźć można drewniane i metalowe elementy. Mój murek nie miał poza parkanem niż metalowego. Sam parkan tez raczej nie uległ by szybkiemu zardzewieniu, dla tego przyrdzawilem go tylko w wybranych miejscach. Chciałem jednak spróbować rdzę do dioram  Scenic Rust firmy Deluxe Materials. i dla tego wykonałem z folii aluminiowej – takiej od kwiatków – zgniecione wiadro.

Scenic Rust - Deluxe Materials

Z rdzą na dioramie z rumowiskiem trzeba uważać, nie powinna ona być zbyt podobna do cegieł. Możemy osiągnąć  to dobierając do niej kolory bardziej żółto pomarańczowe, a do cegieł ciemniejsze, wpadające lekko w brąz lub fiolet. Ja postawiłem na Scenic Rust. Zestaw składa się z pyłu żelaznego, bondera, który nazwę utrwalaczem i utleniacza.

rdza na dioramie

Wiadro zostało pomalowane Lifecolorem gunmetal z dodatkiem czarnego. Na mokrą farbę wysypałem pył metalowy z zestawu Scenic. Potem dodałem jeszcze trochę pyłu rozrobionego w firmowym utrwalaczu. Po wyschnięciu obficie zmoczyłem płynem do utleniania. Kolor wskazuje, że to ten sam materiał co w Ushi lub w AK-Interactive. Po 2-3 godzinach pod żarówka osiągnąłem zadowalający efekt. Wzmocniłem go jednak kolejna sesją w nowej porcji płynu.

efekt Scenic Rust

A tak wygląda rdza Scenic Rust na korku od mineralnej, czyli mojej standardowej jedno-razowej palecie – mieszadełku do farb i klejów.

Wykończenie dioramki

podstawka figurki prawie gotowa

Kompozycję podstawki wykończyłem, jak każda dioramę dodaniem kilku ważnych drobiazgów ożywiających scenerię. Porzucona miotła nawiązuję do wojny rozbijającej życie cywilów, strzępy, bandaż i opatrunek – do gwałtowności wojny. Kilka łusek (rurki mosiężne Albion Alloys) pokazuje, że wróg jest już bardzo blisko. Żołnierz biegnie niewrażliwy na te okoliczności. Ma zadanie, stres i nie może myśleć o drobiazgach. Napięta twarz i koncentracja na celu.

pierwsza warstwa pigmentu

Wybrane miejsca dioramki posypałem pigmentem LifecolorPG102 Sinai Dust. Początkowo próbowałem go utrwalić rozcieńczalnikiem AK-interactive – był pod ręka. Objętość pigmentu była jednak zbyt obfita, potrzebowałem czegoś mocniejszego. Wybrałem rozcieńczony lakier bezbarwny matowy Lifecolor.

 pigment utrwalany rozcieńczalnikiem

Dodałem kolejną warstwę jaśniejszego – Mig Productions Light dust, i utrwaliłem go w podobny sposób. Krawędzie cegieł potraktowałem ciemną rdzą – pigmentem Miga. Całośc pokryłem bezbarwnym Lifecolorem przy pomocy aerografu. Po kilku drobnych poprawkach – scenka była gotowa.

wykonczenie jasnym pigmentem

Figurka na gotowej podstawce

Zapraszam do oglądania i komentowania. Jeżeli masz jakieś pytania – skomentuj,  na pewno odpowiem.

figurka żywiczna na podstawce z gruzowiskiem

podstawka figurki - kompozycja detali

Rdza świetnie wypadła na tle cegieł i pyłu gruzowiska.

rdza na parkanie

rdza na zgniecionym wiadrze

Zobacz też – woda na dioramieSolid WaterDeluxe Materials.

4 komentarze do “Figurka wśród ruin – krok po kroku”

  1. ARBAL napisał(a):

    Wojtku wielkie brawa z mojej strony! świetny tutorial „step by step”. Dokładny i z dobrymi opisami oraz zdjęciami. Wiem ile pracy musiało Cię to kosztować. Naprawdę kawał dobrej roboty. Efekt finalny całej figurki również bardzo mi się podoba.

  2. Mirek napisał(a):

    Świetny sbs, oby więcej takich.

  3. Wojtek napisał(a):

    Cieszę się, że poradnik spotkał się z życzliwym przyjęciem. Chciałbym, aby figus był miejscem pełnym porad dla średnio zaawansowanych modelarzy.

  4. JG52 napisał(a):

    Doskonała robota, mam na myśli nie tylko efekt końcowy, ale również fantastyczną „instrukcję obsługi”. Dla mnie, początkującego w budowie dioram i figurek, stanowi to, coś w rodzaju elementarza, poprowadzi krok, po kroku przy budowie kolejnej dioramki. Dziękuję i mam nazieje na kolejne poradniki.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Żołnierz Piechoty 1939 w skali 1/35 – Modele i okruchy historii - […] pomalowałem akrylami Vallejo. Wykonanie podstawki  krok po kroku opisałem na stronie www.figus.pl. Malowanie farbami lifecolor, weathering pigmentami MiG i…

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *