Malowanie kamuflażu Splinter – krok po kroku

Malowanie kamuflażu Splinter – krok po kroku

Malowanie kamuflażu zawsze stanowi wyzwanie dla modelarza. Jednymi z trudniejszych do realistycznego odwzorowania są kamuflaże niemieckie. Andy Evans podzielił się z nami swoją techniką malowania kamuflaży Splinter na przykładzie figurek niemieckich spadochroniarzy w skali 1/35 firmy Dragon.

Wprowadzenie

Wielu modelarzy obawia się malowania kamuflażu. Mam nadzieję, że ten artykuł pokaże, że nie jest to czarna magia i jak łatwe jest malowanie kamuflażu, jeśli podzieli się je na etapy. Skupię się na bluzie skoczka Fallschirmjaeger tylko dlatego, że mój obecny projekt obejmuje kilkanaście takich figurek i pomyślałem, że warto upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.

 

Tło historyczne

Fallschirmjaeger i dywizje Luftwaffe, mieli własną wersję kamuflażu splinter Luftwaffesplittertarnmuster. To była mniejsza i bardziej złożona wersja Heeressplittertarnmuster Army i jest to dość zauważalne, jeśli spędziłeś godziny przeglądając stare fotografie.

Porównaj poniższe zdjęcia:

Malowanie kamuflażu Splinter

Bluza po lewej stronie to wzór splinter Army, bluza skoczka po prawej jest wzór Luftwaffe.

W każdym razie, kluczem do odtworzenia dowolnego wzoru kamuflażu jest dobry punkt odniesienia, materiał źródłowy. Odpowiedni materiał źródłowy jest bardzo przydatny. Tu na przykładzie książki Schiffer German Paratroops autorstwa Roberta Kurtza:

Malowanie kamuflażu Splinter

W internecie także można znaleźć mnóstwo zdjęć. Najbardziej przydatne strony grup rekonstrukcji historycznych lub firm, które specjalizują w dostarczaniu takim grupom umundurowania.

Jakiś czas temu znalazłem obraz powtarzalnego wzoru splinter, ( wzorzec powtarza przy każdej krawędzi).

Malowanie kamuflażu Splinter

W Photoshopie ustawiłem ten obraz jako wzorzec, co pozwoliło mi malować” tym wzorem. Stworzyłem nowy obraz i wypełniłem go wzorem splinter. Skala nie ma znaczenia, dopóki obraz nie jest za mały. Po wydrukowaniu, otrzymałem coś takiego:

 Malowanie kamuflażu Splinter

Jeśli chcesz pobrać gotowy wzór, otwórz zdjęcie znajdujące się poniżej w nowym oknie lub karcie i zapisz na swoim komputerze.

Do pobrania

Ściśle rzecz biorąc, to nie jest w 100% poprawne, ponieważ prawdziwy materiał był wydrukowany z rolki i tekstura miałaby oczywiście formę długiego prostokąta, a nie kwadratu. Nie jestem jednak aż tak wybredny biorąc pod uwagę, że nic mnie to nie kosztowało. Należy pamiętać, że teraz pracujemy na modelu armii, który mimo ogromnego podobieństwa różni się od bluzy FJ.

Na przykładzie poniższego zdjęcia, należy po prostu wybrać łatwo rozpoznawalny fragment wzoru (tutaj zakreślony na czerwono) i odnaleźć go na wydruku.

Malowanie kamuflażu Splinter

Pozostaje tylko zamaskować kształt kurtki, rękawów, nogawek, itd.do właściwej skali karteczkami post-it i masz „dokładny” (chociaż właściwie przybliżony) wzór do skopiowania.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Gdy masz skalę wzoru można odtworzyć dowolny kształt tkaniny z tego jednego arkuszu – tak jak krawiec. Należy pamiętać, że kształt, który zamaskowałem, zamaskowałem tylko po to żeby pokazać technikę i nie jest zamaskowany w skali! Ta technika jest nieoceniona do wypełnienia luk, które pozostają po zdjęciach na których się wzorujemy. Oczywiście można to zrobić z każdym wzorem kamuflażu, wszystkie one mają gdzieś „powtórki”, to tylko kwestia ich znalezienia. Najlepsze w tej metodzie jest to, że można odtworzyć mundur na podstawie niewielkiej próbki.
Figurka ta została namalowana przy pomocy tej metody. Zwróć uwagę na lewą rękę.

 Malowanie kamuflażu Splinter

 

Malowanie kamuflażu

Krok 1

Aby malowanie łatwiejsze, ja generalnie pozostawiam ramiona niedoklejone, jeśli po zainstalowaniu zakrywają one ciało i sprawiają, że trudno namalować szczegóły poniżej. Oba ramiona tej miniatury stworzyłyby trudno dostępne miejsca zostaną więc dodane później.

Najpierw figurka  została zagruntowana jasnoszarą farbą Humbrol 28, która jest jasna i neutralna. Zawsze gruntuję moje figurki przed malowanie farbami akrylowymi, czy to farbą emaliową Humbrol czy samochodową farbą w spray’u. Mogę również polecić nowy podkład do aerografu Vallejo jako alternatywę. Gdy warstwa podkładu jest w pełni sucha, użyłem mieszanki 2:1 Vallejo 885 Pastel Green i 924 Russian Uniform WW2 jako kolor podstawowy bluzy. Lepiej malować cienkimi warstwami rozcieńczonymi wodą destylowaną, a nie jedną grubą warstwą.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 2

Następnym krokiem jest podkreślenie wszystkich szwów 872 Chocolate Brown. Jest to bardzo ważne. Po pierwsze, pokazuje, gdzieszwy, a tym samym, gdzie powinny być przerwy we wzorze kamuflażu. Po drugie, co wydaje się bardzo naturalne, kamuflaż ukrywa detale. Będziecie zaskoczeni, jak trudno jest podkreślić detale na namalowanym kamuflażu.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 3

Krok ten zakreśla rzeczywisty wzór splinterwybranym kolorem, w tym przypadku 826 German Camo Medium Brown. Farba musi być dostatecznie rozcieńczona żeby nakreślić kształty, ale jednocześnie zachować ostrość, zwłaszcza na brzegach. Staram się określić wzór korzystając pojedynczych pociągnięć pędzlem.

Nie próbuję odtworzyć wzorca dokładnie. Co próbuję zrobić, to uchwycić istotę wzoru za pomocą kształtów, które widzę i odtworzyć je. Pamiętajcie również o proporcjach kolorów. Kolor bazowy nie powinien dominować za bardzo, przecież w tym wzorze „prześwituje” sporo koloru bazowego.
Pamiętaj też, aby przełamywać wzorzec na szwach lub klapach kieszeni. Te części były wycinane z innego kawałka materiału. Zwiększona zostaje atrakcyjność wizualna kamuflażu, jeżeli wzór nie schodzi się na łączeniach.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 4

Następnym krokiem jest po prostu wypełnić luki. I znowu, farba powinna być rozcieńczona w odpowiednim stopniu, w przeciwnym razie otrzymacie grubą, okropnie wyglądającą powłokę farby, która przykryje detale. Na zdjęciu widać, że brązowy wzór na lewej stronie figurki jest gotowy, na prawej natomiast została nałożona tylko jedna warstwa. To daje pewne wyobrażenie o konsystencji farby. Otrzymanie ładnej, gładkiej powłoki może wymagać nawet czterech warstw (po lewej stronie miała trzy).

Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 5

Następne zdjęcie przedstawia zakończony etap malowania brązowego wzoru.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 6

Ten krok jest oczywiście dokładnie taki sam, jak ten ostatni, ale z użyciem koloru zielonego. Mój wybór w tym wypadku to 895 Gunship Green. Niektóre kolory Vallejo wysychają z wyraźnym połyskiem i ten kolor, jest jednym z nich, więc dodałem trochę Tamiya Flat Base, żeby go zmatowić. Bądź ostrożny, jeśli dodasz zbyt wiele wyschnie pozostawiając biały nalot. Wystarczy minimalna ilość.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 7

Przy malowania kropli deszczu podstawą jest konsystencja farby. Farba musi być wystarczająco rzadka, aby łatwo spływać, ale nie zbyt rzadka, żeby nie pozostawić wodnego „wianuszka” . W tym wypadku użyłem farby 888 Olive Grey.

Oczywiście robisz pędzelkiem kilka małych pionowych kresek, ale tylko jednym pociągnięciem. Nie poprawiaj ich. Przekonasz się, że jeśli farba jest rozcieńczona do właściwej konsystencji, prawdopodobnie uda Ci się zrobić 8 -10 pociągnięć pędzlem zanim trzeba będzie oczyścić pędzel. Cierpliwość jest kluczem. Czyścić pędzel często i popróbuj na kawałku papieru zanim przejdziesz do malowania modelu. Może wydawać się oczywiste, ale pamiętaj, aby wszystkie pociągnięcia pędzlem zmierzały w tym samym kierunku. Jak zauważyliście zupełnie zmieniłem kąt malowania na klapach kieszeni na udach dla dodania ciekawszego efektu. Klapy były wycinane z osobnych kawałków materiału.

 Malowanie kamuflażu Splinter

Krok 8

Aby stonować kolory i pozbawić zabawkowego wyglądu, należy zacienić i rozjaśnić detale. W swojej książce Modelling Fallschirmjager FiguresJaume Ortiz nazywa ten krok „kontrolowany wash„. Bardzo łatwo jest na tym etapie przedobrzyć. Ja wolę traktować to bardziej jako filtr, czyli coś z czym bardziej kojarzeni są modelarze pancerki. Starasz się zabarwić powierzchnie, a nie zalać ją washem.
Mocno rozcieńczona farba 872 Chocolate Brown zostaje nałożona niemalże odsączonym pędzlem (na pędzlu powinna znajdować się niewielka ilość farby) na całą bluzę. Następnie, aby podkreślić cienie należy nałożyć kolejne warstwy (czasem sześć lub siedem) w miejscach zacienionych stopniowo zacieniając te miejsca. Ostatnim krokiem jest dodanie czerni do brązowego i zastosowanie tej mieszanki do najgłębszych zagięć i zagłębień. Na zdjęciu poniżej widać, że kolory zmieszały się ze sobą i się przenikają tworząc niejako harmonię.

Problemem jest to, że wash może być trudny do kontrolowania i użycia na matowej powierzchni, istnieje niebezpieczeństwo, że pozostaną zacieki i „wianuszki”. Można sobie pomóc stosując Winsor & Newton Flow Enhancer. Dodanie kilku kropli tego specyfiku, który ma konsystencję wody usuwa napięcie powierzchniowe i umożliwi washowi” łatwiej przepływać na powierzchni i nie pozostawia tych nieestetycznych śladów.

Normalnie oporządzeniem zająłbym się przed przystąpieniem do cieniowania, chociażby po to, żeby lepiej ocenić kontrast i nie przesadzić z przyciemnieniem bluzy. Inną zaletą takiego podejścia jest fakt, że jeśli jesteś nieco niestaranny (jak czasem mi się zdarza) to łatwiej zrobić poprawki przed dodaniem cieni.

 Malowanie kamuflażu Splinter

 

Krok 9

Ponieważ mamy przyciemnione kolory bazowe przez dodanie filtra / washa, kolejnym etapem jest podkreślenie każdego koloru kamuflażu oryginalnym kolorem. Następnie należy dodać trochę 845 Sunny Skintone do brązowej i zielonej i rozjaśnić techniką filtrów same „wierzchołki” fałd,  krawędzi kieszeni itd. Kolor podstawowy jest rozjaśniony dodatkiem, zieleni pastelowej, a nie Sunny Skintone. Używam Sunny Skintone do rozjaśniania większości kolorów, ponieważ jest mniejsze niebezpieczeństwo uzyskania kredowego” efektu niż w przypadku użycia białego lub jasnoszarego, Sunny Skintone zachowuje ciepło oryginalnego koloru.

Największe rozjaśnienia na najwyższych punktach są wykonane z rozjaśnionych zielenią pastelową kolorów. W ten sposób kolory mają ten sam odcień nawet po cieniowaniu i rozjaśnianiu.

Wreszcie zatrzaski i orzeł na piersi zostają pomalowane odpowiednio kolorem Black Grey 862 i Mirage Blue 900, a następnie dodaję rozjaśnienia z 990 Light Grey.

 Malowanie kamuflażu Splinter

 Malowanie kamuflażu Splinter

To jest właśnie moja metoda na proste malowanie kamuflażu Splinter.

Fallschirmjaeger

Fallschirmjaeger

Tekst i zdjęcia: Andy Evans. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright by Andy Evans

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *