Wojownik Tuaregów – Andrea Miniatures, 54 mm

Wojownik Tuaregów – Andrea Miniatures, 54 mm

Wprowadzenie

Tuareg WarriorTuaregowie, znani również jako Touareg, Twareg, lub w języku Berberów jako Imuhagh to berberyjski lud prowadzący koczowniczo-pasterski tryb życia. Żyją na obrzeżach Sahary w Północnej Afryce.

Tuaregowie sami siebie nazywają Kel Tamasheq („Mówiący w Tamasheq” – ich ojczystym języku), Imuhagh („Wolni ludzie”) , lub Kel Tagelmust („Ludzie zasłony/welonu” – ponieważ tradycja nakazuje mężczyznom Tuaregów zasłaniać twarze). Nazwa „Tuareg” została nadana im przez pierwszych odkrywców i historyków (z czasów Leo Africanusa), ale pochodzenie tej nazwy wciąż jest tematem dyskusji.

Tuaregowie to w większości koczownicy. Przez ponad dwa tysiąclecia Tuaregowie przeprowadzali przez Saharę handlowe karawany łączące wielkie miasta na południowym skraju Sahary z śródziemnomorskim wybrzeżem Afryki.

Zajmowali się również chwytaniem i handlem niewolnikami najpierw z Rzymianami, później z Europejczykami.

Interesujący w kulturze Tuaregów jest matriarchat. Choć są muzułmanami, kobiety Tuaregów otaczane są dużym szacunkiem i posiadają wielki autorytet w społeczności. Również to właśnie mężczyźni Tuaregów zobowiązani są tradycją do zakrywania swoich twarzy (zwyczaj zapoczątkowany prawdopodobnie koniecznością osłaniania twarzy przed wiatrem i piaskiem w głębokiej pustyni). Zwyczaj ten nie obowiązuje kobiet Tuaregów ani w miastach, ani na pustyni.

Pod koniec XIX wieku Tuaregowie walczyli przeciwko najazdowi francuskich wojsk kolonialnych na ich ziemie. Tuareskie miecze, teghada i niewielka ilość strzelb nie mogły się równać z nowoczesnym uzbrojeniem francuskich oddziałów. Po kilku masakrach po obu stronach Tuaregowie zostali zmuszeni do poddania się i podpisania traktatów pokojowych w Mali w 1905 i w Nigrze w 1917 roku. W południowym Maroku i w Algierii Tuaregowie Ahaggar stawili Francuzom silniejszy opór. Ostatecznie jednak tuareskie terytoria zostały podbite a ich ugrupowania rozbite i rozproszone.

Obecnie Tuaregowie żyją w Libii, Burkina Faso, Algierii, Mali i w Nigrze. Wielu z nich mieszka w miastach, niektórzy pracują jako przewodnicy świadczący usługi turystom. Ich gospodarka oparta jest na hodowli zwierząt, handlu, rolnictwie i wydobyciu soli z pustynnych solanek.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Figurka

Andrea Miniatures ma w swojej ofercie, w serii General 54mm figurkę przedstawiającą wojownika Tuaregów z 1916 roku – końcowego okresu walk przeciwko francuskiej inwazji.

Figurka zainteresowała mnie głównie przez swój niesamowity koloryt. Z różnych przyczyn większość moich wcześniejszych figurek i modeli utrzymanych było głównie w kolorach stonowanych i raczej ciemnych, ta figurka zaś aż prosiła się o wyraźne i intensywne kolory.

Zacząłem od montażu, który, jak się okazało, przysporzył kilku niewielkich problemów: pomimo doskonałej ochrony przez podwójne pudełko i warstwę ochronnej gąbki niektóre (zwłaszcza dłuższe) elementy uległy delikatnym deformacjom. Nogi wielbłąda okazały się największym problemem. Opiera się on na trzech z nich, czwarta jest podniesiona. Podstawka zaś zawierała w sobie trzy otwory umożliwiające stabilne postawienie figurki – w żaden sposób jednak wykrzywione nogi wielbłąda nie chciały w te otwory trafić. Trochę siły i kilka poprawek (popartych fotografiami żywych egzemplarzy – nie chciałem, żeby mój wielbłąd miał nogi powykręcane w nienaturalny sposób tylko po to, żeby „pasowały”) i wielbłąd wyglądał znacznie lepiej.
Figurka Tuarega była zaprojektowana bardzo dobrze – fałdy odzieży znakomicie kryły miejsca łączenia elementów. Tu jednak wstrzymałem montaż. Przyczyną był fakt, że kilka elementów wymagających precyzyjnego malowania stałoby się trudno dostępnymi dla pędzli, a jednocześnie ryzyko zepsucia sobie już pomalowanych elementów byłoby zbyt duże.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Przystąpiłem do malowania wielbłąda odtąd roboczo nazywanego Ty Draniu (kto czytał, ten zrozumie).  Bardzo przydatny znów okazał się internet i zdjęcia z podróży moje siostry do Maroka, które znacznie pomogły w doborze kolorów użytych do pomalowania Ty Draniu. Trzymałem się naturalnych kolorów utrzymując sierść całego wielbłąda w odcieniach jasnego piasku z palety Vallejo, podkreślając cienie ciemnym odcieniem piasku i używając koloru Old wood w miejscach na kolanach, piętach itd, tam, gdzie jasna sierść jest przetarta, oraz na uszach i pysku. Oczy zostały wykończone czernią.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Głównym przejawem sztuki Tuaregów jest sztuka użytkowa. Przedmioty codziennego użytku, namioty, tkaniny, naczynia itd. wykonane są często kunsztownie, z dbałością o detale i ze zdobieniami wykraczającymi znacznie poza aspekt czysto użytkowy. Doskonałym przykładem takiej sztuki są tuareskie siodła.
Siodło przedstawione na mojej figurce zostało bardzo precyzyjnie wyrzeźbione (choć odlew z lewej strony nie miał szczegółów tak wyraźnych jak strona prawa). Malowanie go pochłonęło chyba najwięcej czasu z całego projektu. Podstawowym kolorem była ciemna czerwień. Od niej zacząłem malując całość i to ona stanowiła kolor powierzchni niezdobionych i nierozjaśnianych. Efekt światłocienia uzyskałem nakładając na tę bazę karmazyn i szkarłat dla rozjaśnienia. W tych kolorach pozostawiłem bogate frędzle, kontynuowałem zaś malowanie ozdobnych haftów na pasach materiału i narzutkach/pledach na górze siodła. W tym celu użyłem żółci, szmaragdu, czerni i bieli. W kwestii wzornictwa bazowałem na materiałach dostępnych w sieci, jak również na schemacie malowania zaproponowanym przez producenta. Same wzory były delikatnie zaznaczone na odlewach, co pomagało (choć nie zawsze) w malowaniu, ograniczając jednak możliwość popisu (chyba, że ktoś bardzo chciałby szlifować całe te pasy na gładko).

Tuareg Warrior Tuareg WarriorTuareg Warrior

Kolejnym krokiem było pomalowanie elementów skórzanych siodła i uprzęży – rzemieni i pasów, które pomalowałem używając Brown Leather jako bazy, środek nieregularnie malując matową czernią, a krawędzie wykańczając (również nieregularnie) ochrą. Rzemienie uprzęży utrzymałem w przeważających odcieniach brązu wykańczając frędzle ciemną czerwienią i karmazynem.

Torba przytroczona do siodła została utrzymana w tonacjach czerni i ciemnych szarości.
Celowo pominąłem kołczan w którym miały się znaleźć później krótkie, służące do miotania włócznie czy dziryty, gdyż druga jego część stanowiła fragment figurki, a chciałem je malować jednocześnie.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Pozostały do pomalowania jeszcze dwa elementy – przedni i tylny łęk siodła (choć w przypadku siodeł wielbłądzich noszą one zapewne inne nazwy). Przedni został pomalowany na czarno, i wykończony kolorem brązu i starego złota tak, jakby był obity blachą. Środkowy element pomalowałem bielą, wzory zaś karmazynową czerwienią. Element tylny, mający kształt oparcia był jeszcze ciekawszy – ponownie użyłem czerni jako bazy na którą naniosłem wzory w kolorach szmaragdu, żółtej ochry, czerni i karmazynu. Elementy te nie zostały jeszcze przyczepione do Ty Draniu, a to ze względu na fakt, że uniemożliwiłyby prawidłowy montaż figurki Tuarega.

Ostatnim pomalowanym i przyczepionym do Ty Draniu elementem była tarcza utrzymana w kolorze kości słoniowej i ciemnego piasku, ze wzorami malowanymi  kolorem ziemistym i obiciami w kolorze brązu akcentowanego starym złotem.

Ty Draniu stał gotowy i czekał aby opluć, kopnąć lub ugryźć swojego jeźdźca gdy tylko ten spróbuje na nim usiąść, a ja zacząłem malować skórę figurki. Odcienie skóry Tuaregów, których miałem możliwość widzieć na zdjęciach wahały się od jaśniejszych do ciemniejszych – zdecydowałem się na użycie następującej palety: Flat Brown, USA Tan-Earht, Flat Flesh/ Orange Brown wymieszane mniej więcej 9/1 i Sunny Skintone dla najjaśniejszych akcentów.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

 Efektem była skóra znacznie ciemniejsza od typowej kaukaskiej, nawet nieco ciemniejsza niż gdybym malował mieszkańców Bliskiego wschodu, pasowała mi jednak bardzo do wizerunku nomada żyjącego na krawędzi Sahary i mogła ładnie współgrać z paletą, jaką planowałem użyć do pomalowania odzieży.

Malowanie odzieży zacząłem od pomalowania elementów białych. Jako bazowego koloru użyłem Sky Grey rozjaśnionego następnie bielą. Tak pomalowana została bluza oraz chusta zasłaniająca twarz i głowę. Następnie przyszła kolej na chustę owiniętą wokół głowy jako zawój. Tu podstawą był kolor czarny zaś rozjaśnienia zostały delikatnie zaznaczone Flat Blue.

Całą resztę odzieży pomalowałem przy użyciu trzech kolorów – Flat Blue, Light Turquoise oraz Sky Blue tworząc delikatne rozróżnienie między spodniami a płaszczem wyłącznie w ten sposób, że dla spodni bazą był czysty FB a kolejne warstwy stanowiły FB+LT oraz LT+SB, zaś dla płaszcza zacząłem już od delikatnie rozjaśnionego FB+LT, kolejną warstwę stanowił miks LT+SB, zaś najjaśniejsze akcenty były malowane już czystym Sky Blue.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Dla pomalowania pasa sięgnąłem ponownie po ciemną czerwień i karmazyn.

Miecz w pochwie malowany Gunmetal Grey z rozjaśnieniami Natural Steel i wykańczany drobnymi akcentami karmazynu poprawianymi dodatkowo błyszczącym lakierem oraz fragment kołczana na dziryty, którego druga część stanowiła integralny element Ty Draniu, który pomalowałem kolorem Flat Earth a teksturę wydobyłem używając barwy nowego drewna.

Strzelba to prawdziwe cudo zdobnictwa – chwilę więc trwało jej malowanie, bo nie chciałem zepsuć końcowego efektu pośpiechem. Baza: Old Wood. Na to słoje delikatnie naniesione Brown Leather. Później kilka warstw mocno rozcieńczonej olejnej farby Brown Wash z 502 Abteilung. Później stal, brąz, stare złoto i srebro na okucia, ozdoby, zamek i lufę.

Krokiem kolejnym było posadzenie jeźdźca na wielbłądzie otwierające drogę do przyklejenia przedniego i tylnego łęku siodła i przyczepienie rzemieni łączących siodło, dłoń i uprząż wielbłąda.

Tuareg Warrior Touareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Rzemienie pomalowane zostały przy użyciu Brown Leather.
Dziryty, które trafiły do kołczana otrzymały barwę Old Wood i stalowe ostrza.
Wielbłąd z jeźdźcem byli gotowi do postawienia na podstawce.

Sama podstawka jest dość monotonna. Kamienie i piasek. I jedno i drugie na północno-zachodniej Saharze cechuje intensywny pomarańczowy kolor. W tym też kolorze utrzymałem podłoże, które oprócz metalowej podstawki od Andrea Miniatures stanowił piasek i kamienie „domowej produkcji” zajmujące całą powierzchnię cokoliku. Przydatna tu okazała się znaleziona w szufladzie Deser Yellow Humbrol’a, która miała kolor prawie identyczny jak ten, z którym porównywałem na zdjęciach.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Podsumowanie

Ta bezsprzecznie najbardziej kolorowa z moich figurek dodała życia nieco monotonnej kolorystycznie kolekcji. Idealne połączenie doskonałej rzeźby (twórcy z Andrea Miniatures naprawdę postarali się w tym przypadku) z umożliwiającą zastosowanie bardzo bogatej palety kolorów tematyką zaowocowało wieloma godzinami przyjemnego i dającego wiele satysfakcji malowania. Choć jest to figurka, której pomalowanie zajęło najwięcej czasu z dotychczas przeze mnie wybranych, to nie miałem uczucia, że utknąłem w projekcie i nawet drobne detale dodawane jeden po drugim dawały wiele satysfakcji.

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior Tuareg Warrior

Dane produktu:

Producent: Andrea Miniatures

Tytuł: Touareg Warrior

Nr Katalogowy: SG-F131

Skala: 54 mm

Materiał: metal

Użyte farby/materiały: Vallejo

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *